
Amadeus
Regie Milos Forman
Genre drama
Tijdsduur 180 minuten
Jaar 1984
Acteurs F. Murray Abraham, Elizabeth Berridge, Tom Hulce, Simon Callow, Roy Dotrice, Jeffrey Jones, Christine Ebersole, Charles Kay, Kenneth McMillan, Kenny Baker, Lisabeth Bartlett, Barbara Bryne, Martin Cavina, Roderick Cook, Milan Demjanenko
Kijkwijzer
Milos Forman's 'Amadeus' gaat niet zoals je verwacht over Wolfgang Amadeus Mozart, maar over de jaloezie van zijn rivaal Antonio Salieri. Salieri geloofde dat er een vloek over hem was uitgesproken door God zodat hij een derderangs componist zou zijn, maar een eerste klas muziekliefhebber, zodat hij wist hoe slecht hij was en hoe goed Mozart was. In de film probeert Salieri er alles aan te doen om Mozart tegen te werken zodat hij de beste componist in Wenen blijft. Zo zal Antonio, na de dood van Mozarts vader, zich verkleden zoals de vader van Mozart is deed op een bal, dit kostuum zie je ook op de filmposter. Hij vraagt Mozart een dodenmis te schrijven voor hem. Mozart weet niet dat de man die dit vraagt Salieri is (hij is verkleed) en stemt er mee in. Maar wat Mozart niet weet is dat hij het eigenlijk voor zichzelf schrijft (Salieri wilde dat Mozart zo hard zou werken dat hij er bij neer zou vallen).
Terwijl je verwacht dat de film over Mozart gaat, gaat het eigenlijk over Antonio Salieri die tevens de verteller van het verhaal is. In tegenstelling tot Mozart is Salieri geen vernuftig persoon, maar een mediocere componist. Zo wordt Salieris muziek steeds minder bekend en gelieft onder de mensen en Mozarts muziek juist steeds meer. In de film wordt Mozart afgebeeld als een onbezorgde en vrolijke man, terwijl ze Salieri afbeelden als een nare en eenzelvige man. Hoe verder je in de film komt hoe meer dit verandert. Je ziet Mozart steeds meer drinken en gemeen doen tegen iedereen, zelfs zijn vrouw! Bij Salieri leer je hem kennen, waardoor je steeds meer begrip voor hem krijgt.
Aan het begin van de film probeert Salieri zelfmoord te plegen, wat natuurlijk niet lukt, en wordt hierdoor naar een gekkenhuis gebracht waar hij later zijn verhaal doet aan een priester. Dit doet hij omdat men vroeger geloofde dat als je niet al je geheimen en gedachten aan een priester vertelde als je soort van op het punt staat om dood te gaan, je naar de hel ging. Als hij zijn verhaal verteld krijg je allemaal flashbacks te zien. Op het eerste gezicht zit zijn leven zit vol met jaloezie, vertwijfeling en bitterheid. Doordat Salieri zijn verhaal vertelt, begin je te begrijpen waarom hij Mozart zo haat; Hij werkt heel hard voor al zijn stukken en Mozart hoeft er amper iets voor te doen en zijn werk niet echt serieus neemt. Aan het einde van de film ziet Antonio Salieri in dat hij een verbitterde, talentloze oude man is geworden en dat hij het nooit tegen Mozart op had kunnen nemen.
Een van de belangrijkste redenen waardoor dit zo'n goede en meeslepende film is geworden, is door het acteerwerk. Tom Hulce, die Mozart speelde, kwam heel vrolijk en onbezorgd over met zijn schaterlachje waardoor je soort van dacht dat hij echt Mozart was. F. Murray Abraham, die Salieri speelde, zette eigenlijk nóg beter acteerwerk neer. Door zijn vurige haat en jaloezie tegenover Mozart werd je echt helemaal meegesleept in het verhaal. Wat ook een heel belangrijk aspect was, wat deze film ook zo goed heeft gemaakt, is de muziek. Milos had een rijke selectie van Mozart en Salieri waardoor hij op alle momenten de spanning, blijdschap of somberheid intenser kon maken.
Eerst zag ik er wel een beetje tegen op om deze film te kijken. Want zeg nou zelf; een drie uur durende film over Mozart? Maar toen de film begon had het meteen mijn aandacht. De muziek, het acteerwerk en de sfeer waren perfect bij elk stuk ook al houd ik niet echt van klassieke muziek Ik heb me zeker niet verveeld tijdens deze film en zou hem zo nog een keer kijken.
Maak jouw eigen website met JouwWeb